Oude man met baard

Niet zo lang geleden, ik weet niet precies wanneer, kwam in het nieuws dat een geleerde een nieuw en met-ingang-van-heden-grootste priemgetal had ontdekt. Nu is het bewezen, of in ieder geval axiomatisch, dat het aantal priemgetallen oneindig is, met als gevolg dat er, haast onvermijdelijk, telkens een nieuwer en groter gevonden zal worden. Als dat gebeurt - wanneer is niet bekend -, dan is dat opnieuw nieuws. Groter nieuws is echter de ontdekking van een nieuw, d.w.z. nog onbekend werk van Rembrandt, zoals het schilderijtje Oude man met baard (ca 1630), dat op 2 december 2011 in het Rembrandthuis werd gepresenteerd. Het aantal Rembrandts, met inbegrip van alle mogelijk, twijfelachtige en omstreden toeschrijvingen, is immers eindig. Je kunt ervan op aan dat de nieuw te ontdekken, echte Rembrandts een keer op zijn, misschien binnen afzienbare tijd. Er is dan alleen nog wat speelruimte in het herzien van bestaande toeschrijvingen. Dat is natuurlijk toegestaan, maar je moet wel zeer goed onderlegd zijn in Rembrandt, of niet goed bij je hoofd, om de bekwame en serieuze geleerden van het Rembrandt Research Project tegen te spreken.
Toen ik van de week een foto van de nieuwe Rembrandt zag, dacht ik: ik ken die vent! Nu ben ik absoluut geen kenner van het werk van Rembrandt. (Wat me niet heeft verhinderd om een artikel over hem te schrijven voor het weekblad Mishpacha, met daarin de zin: It is maybe not the way my old art history professor would have put it, but Rembrandt’s paintings are a sight for sore eyes. Die professor was de Amsterdamse kunsthistoricus Joos Bruyn, medeoprichter van het Rembrandt Research Project.) Ik heb ook niet zoveel Rembrandts gezien, laat staan nauwkeurig bekeken. Nochtans meen ik het gezicht van de oude man met baard eerder gezien te hebben, en wel uitgerekend hier in Israël. Het Israël Museum heeft één schilderij van Rembrandt in zijn collectie, maar dan wel met het stempel van het Rembrandt Research Project, hetwelk in zulke zaken betrouwbaarder is dan een hechsjer van de Badatz Eidoh HaChareidis. Het moet de apostel Petrus voorstellen die is opgesloten in de gevangenis, wat een beetje vreemd is, want er liggen sleutels op de grond naast hem. Het is gedateerd 1631.
Dezelfde oude man met baard! 

Nuttige link:  http://www.imj.org.il/imagine/galleries/viewItemE.asp?case=17&itemNum=191478


Geen opmerkingen: