Grot


Of het nu de catacomben van Rome zijn, de metrobuizen van Parijs of de spelonken van Guadalajara, het onderaardse oefent een grote aantrekkingskracht op mij uit. Dat hebben wel meer mensen, en een enkeling kan het zelfs verklaren (Michael Chabon, Manhood for Amateurs, het hoofdstuk “Subterranean”). Zelf heb ik geen idee, ik weet alleen dat het diep zit – no pun intended! In mijn dromen zijn kelders een dikwijls terugkerend motief: keldertrappen leiden naar steeds lagergelegen verdiepingen, die soms een andere verbinding hebben met de buitenwereld, soms het terrein blijken te zijn van onvermoede beschavingen. Zoals te doen gebruikelijk, vervliegen alle details bij het ontwaken.
Nu heb ik het in mijn hoofd, dat er onder de kelder van het voormalige Kunsthistorisch Instituut, Joh. Vermeerstraat 2, Amsterdam, nog een diepere kelder zit. Ik weet niet of dit nu is blijven hangen van een droom of dat het werkelijk zo is. Tegen het laatste pleit het feit dat de grond in Amsterdam uit weke modder bestaat. Als je er een gat in graaft, loopt dat meteen vol met grondwater. Met bijzondere maatregelen zijn tunnels en kelders technisch mogelijk, getuige die ene kelder die werkelijk onder het Kunsthistorisch Instituut zit, maar Amsterdam – bovengronds niet onaardig – heeft de liefhebbers van onderaardse krochten toch maar weinig te bieden.
Beitar Illit daarentegen bezit, binnen de omheining van ons stadje, een heuse grot. Ik kwam daar pas onlangs achter, hoewel we hier al meer dan twaalf jaar wonen. Een eigen grot, als het ware – die moest ik van binnen inspecteren. Het viel tegen. De grot is nogal ondiep, zodat je een zaklantaarn niet eens nodig hebt. Opmerkelijk is wel dat de grot eenvoudig gemeubileerd is met tapijten, een tafel, een paar stoelen en een boekenkastje met enkele boeken. Inmiddels heb ik geleerd dat er geen holbewoner huist, maar dat de grot af en toe gebruikt wordt door mannen die hitbodadoet verlangen, letterlijk afzondering, maar in dit geval alleen zijn met G’d, die ze dan luider stemme aanroepen, bij voorkeur rond het middernachtelijk uur.

Geen opmerkingen: